K dnešnímu dni jsem se rozhodl napsat výsledek dlouhodobého testování MSR Whisperlite – mám s ním dlouhodobé zkušenosti. Používám ho s krátkými přestávkami od roku 1996 nejdříve na turistiku horolezectví, dnes už převážně pro výjezdy za sportovním lezením autem.

Nechoval jsem se k němu vždy šetrně, poslední 3–4 roky jezdí ve smontovaném stavu pod sedačkou kam si dávají nohy spolucestující.

V setu se prodává vařič, láhev (já používám objem 1 litr), hliníkové závětří, servisní sada a klíč na ventily.

Hliníkové závětří je velmi praktické a ušetří hodně paliva. Bohužel se skládáním opotřebovává, mě vydrželo v průměru 8 let. Náhradní je velmi drahé, ale dá se vyrobit samodomo. Servisní sadu jsem prakticky nepotřeboval, běžně ji nevozím. Ventil jsem neměnil vůbec.

Palivo

Spaluje benzín, petrolej, naftu, kerosin. Já používám pouze Natural 95 nebo a v malém objemu technický benzín, když vařiči chci dopřát. Na tyto paliva pracuje bezvadně.
Použil jsem i tkz. mix (benzín s olejem), vařič vařil spolehlivě, ale při zhasínání se olej nespaloval dobře, proto po jednom použití bylo nutné vařič kompletně vyčistit. Podobná situace zřejmě nastane i u petroleje a nafty. Já je nezkoušel, nejezdím do oblastí, kde se benzín nedá sehnat.

Typ International neumí spalovat plyn, osobně mi to nevadí, protože to znamená zvýšení pořizovací ceny o cca 1000 Kč a za to si můžu koupit malý plynový vařič, který budu používat když se mi nechce tahat nebo „patlat“ s benzínovým vařičem.

Výkon

Výrobce udává dobu vaření 1 litru vody za 3,5 minuty. Mě při testu vařil rychleji, ale bude záležet na počasí, teplotě vody, typu hrnce, velikosti jeho dna, zkušensti s vařičem…… Je také možné, že si výrobce nechává rezervu.

Tato papírová hodnota není mezi turistickými vařiči nic zázračného, spíš střed. Praktickými testy je však Whisperlite „tank“, který má stabilní výkony bez vlivu na počasí. Stávalo se, že pokud některý z kamarádů dlouho nemohl uvařit, můj vařič „to dorazil“.

Manipulace

Před vařením rozložíte nožičky, do kalíšku nalijete benzín a zapálíte, čekáte až se ohřeje benzín v mosazné trubičce a vaříte.

Nevýhodou je jednostupňová regulace plamene, vyžaduje zkušenost a má „dojezd“, závisí na tlaku v láhvi. Pro mě to však není žádná velká překážka.

Velkým kladem je samočistící tryska, uvnitř je tělísko s jehlou, která se při pohybu gravitací nebo setrvačností pohybuje. Funguje samozřejmě i při zapáleném vařiči.
Demontáž obvykle není dlouhé roky třeba, přesto je jednoduchá a kromě vymontování trysky je možné ji udělat bez nářadí.

Poruchy

Poruchy se mi za celou dobu vyskytly dvě.
Prvním je O kroužek na palivové pumpě, který odchází periodicky po zhruba 8 letech kontaktu s benzínem, náprava je v korunových položkách, ale je to nepříjemná vada. Řešením je vyměnit ho preventivně po cca 6 letech.
Druhou bylo zacpání palivové hadičky, kdy se uvnitř rozpadla. Vyskytla se po 18 letech a vařič musel být odborně servisován.
Kromě těchto dvou poruch vařič spolehlivě vaří.

Srovnání s MSR Whisperlite x Primus Omnifuel:

V papírovém výkonu vede Omnifuel, ve skutečnosti s palivem Natural 95 je rozdíl minimální (5 sekund), ale výsledky se mohou lišit dle počasí, tlaku v láhvi, použitém ešusu.
Whisperlite je o 30 g lehčí, to je opět zanedbatelný rozdíl.

Primus má jemnější ovládání plamene.

Omnifuel umí spálit i plyn, to může být pro někoho zajímavé, já to vyřešil druhým vařičem.

MSR je výrazné méně vybíravý na palivo, je to poznat už u Naturalu 95, kdy Whisperlite není třeba nijak extra čistit, Primus čištění vyžaduje často. Navíc má Whisperlite čistící jehlu přímo v trysce, stačí vařičem zaklepat a během chůze se čistí stále, Primus je třeba rozebrat a použít přidávanou jehlu.

Aktuálně je doporučená cena u Primusu vyšší o 85%

Vařič si u nás můžete koupit zde.