Test benzínového vařiče MSR Whisperlite International Combo
6. 5. 2016
K dnešnímu dni jsem se rozhodl napsat výsledek dlouhodobého testování
MSR Whisperlite, mám s ním dlouhodobé zkušenosti. Používám ho
s krátkými přestávkami od roku 1996 nejdříve na
turistiku horolezectví, dnes už převážně pro výjezdy za sportovním
lezením autem.
Nechoval jsem se k němu vždy šetrně, poslední 3–4 roky jezdí ve
smontovaném stavu pod sedačkou kam si dávají nohy spolucestující.
V setu se prodává vařič, láhev (já
používám objem 1 litr), hliníkové závětří, servisní sada a klíč na
ventily.
Hliníkové závětří je velmi praktické a ušetří hodně
paliva. Bohužel se skládáním opotřebovává, mě vydrželo v průměru
8 let. Náhradní je velmi drahé, ale dá se vyrobit samodomo. Servisní sadu
jsem prakticky nepotřeboval, běžně ji nevozím. Ventil jsem
neměnil vůbec.
Paliva: spaluje benzín, petrolej, naftu, kerosin. Já
používám pouze Natural 95 nebo a v malém objemu
technický benzín, když vařiči chci dopřát. Na tyto
paliva pracuje bezvadně.
Použil jsem i tkz. mix (benzín s olejem), vařič vařil spolehlivě, ale
při zhasínání se olej nespaloval dobře, proto po jednom použití bylo
nutné vařič kompletně vyčistit. Podobná situace zřejmě nastane
i u petroleje a nafty. Já je nezkoušel, nejezdím do oblastí, kde se
benzín nedá sehnat.
Typ International neumí spalovat plyn, osobně mi to nevadí,
protože to znamená zvýšení pořizovací ceny o cca 1000 Kč a za to si
můžu koupit malý plynový vařič, který budu používat když se mi nechce
tahat nebo „patlat“ s benzínovým vařičem.
Výkon: výrobce udává dobu vaření 1 litru vody za
3,5 minuty. Mě při testu vařil rychleji, ale bude záležet na počasí,
teplotě vody, typu hrnce, velikosti jeho dna, zkušensti s vařičem…... Je
také možné, že si výrobce nechává rezervu.
Tato papírová hodnota není mezi turistickými vařiči nic zázračného,
spíš střed. Praktickými testy je však Whisperlite „tank“, který má
stabilní výkony bez vlivu na počasí. Stávalo se, že pokud některý
z kamarádů dlouho nemohl uvařit, můj vařič „to dorazil“.
Manipulace: před vařením rozložíte nožičky, do kalíšku
nalijete benzín a zapálíte, čekáte až se ohřeje benzín v mosazné
trubičce a vaříte.
Nevýhodou je jednostupňová regulace plamene, vyžaduje
zkušenost a má „dojezd“, závisí na tlaku v láhvi. Pro mě to však
není žádná velká překážka.
Velkým kladem je samočistící tryska, uvnitř je tělísko
s jehlou, která se při pohybu gravitací nebo setrvačností pohybuje.
Funguje samozřejmě i při zapáleném vařiči.
Demontáž obvykle není dlouhé roky třeba, přesto je jednoduchá a kromě
vymontování trysky je možné ji udělat bez nářadí.
Poruchy: se mi za celou dobu vyskytly dvě.
Prvním je O kroužek na palivové pumpě, který odchází
periodicky po zhruba 8 letech kontaktu s benzínem, náprava je v korunových
položkách, ale je to nepříjemná vada. Řešením je vyměnit ho
preventivně po cca 6 letech.
Druhou bylo zacpání palivové hadičky, kdy se uvnitř
rozpadla. Vyskytla se po 18 letech a vařič musel být odborně
servisován.
Kromě těchto dvou poruch vařič spolehlivě vaří.
Srovnání s MSR Whisperlite x Primus Omnifuel:
_ V papírovém výkonu vede Omnifuel, ve skutečnosti
s palivem Natural 95 je rozdíl minimální (5 sekund), ale výsledky se
mohou lišit dle počasí, tlaku v láhvi, použitém ešusu.
_ Whisperlite je o 30 g lehčí, to je opět zanedbatelný
rozdíl.
_ Primus má jemnější ovládání
plamene.
_ Omnifuel umí spálit i plyn, to může být pro někoho
zajímavé, já to vyřešil druhým vařičem.
_ MSR je výrazné méně vybíravý na palivo, je to poznat
už u Naturalu 95, kdy Whisperlite není třeba nijak extra čistit, Primus
čištění vyžaduje často. Navíc má Whisperlite čistící
jehlu přímo v trysce, stačí vařičem zaklepat a během chůze se
čistí stále, Primus je třeba rozebrat a použít přidávanou jehlu.
_ Aktuálně je doporučená cena u Primusu vyšší
o 85%.
Vařič si u nás můžete koupit zde.
Přidat nový komentář
Komentáře
Whisperlite jsem měl asi 6 let, dokud se fatálně neucpal na Sahaře. Výborný vařič do všech možných podmínek, od sněhu až do pouště. Jen měl dost velké problémy s nekvalitním benzínem na východ od Evropy (běžně prodávaným u pump). Takže jsem pořád čistil. Lidi s vyššímy modely od MSR s tím neměly problém.
Zdravím, pane, první vařič MSR jsem si koupil při návštěvě Yosemitu v roce1984. Tento stále perfektně a bez oprav, až na O-kroužky,funguje, ale je patrné, že Svět se už posunul dál. V té době šílená bomba! Mám a používám Whisperlite a je fakt fajn. Protože,ale vařiče jsou zároveň mým koníčkem a tím pádem všechny novinky rád otestuji a posléze zařadím do sbírky,musím trochu reagovat. MSR má i své nepovedené kousky a toto není výjimka ani pro ostatní značky. A jen naivní duše si může za pěkný ranec zakoupit např Soto Muka benzíňák, jehož obsluha je tak náročná, že bych chtěl vidět vynálezce, jak po celodenním boji ve sněhu a ledu,, pomocí návodu startují tento zázrak. No nic. Ohledně Primusu, pominu-li cenu, vařič, který je fajn obsluhovat a na kterém je patrné, že ho vymysleli lidi z hor a tundry a nikoliv experti v laboratoři pod horou Fuji. Nikdy, zdůrazňuji, nikdy mě nenechal na holičkách v jakékoliv zimě, ať už v horách, nabo daleko za polárním kruhem. Teď jsem inovoval na OmniLite, je o cca polovinu lehčí-titan. Benzín vaří venku, ve stanu a v iglů plyn. Trysku jsem v životě ani nečistil,ani nevyměňoval, nechal jsem benzínovou,ať si poradí s plynem. Sníží se tím poňekud výkon,nicméně je to úplně jedno. Vytáčet trysky pod kolena v prašanu je têžká koleda o malér!! Takže Whisperlite určitě ano, vadí mi jen jeho horší stabilita, ale beru ho jako vařič do ne úplně extremních podmínek, pak bych dal přednost Primusu a nekoukal na cenu, která je nesrovnatelná s cenou Života!!! Co se týče plyňáků, to je na dlouhé povídání, to až jindy. Tak běžte na věc, outdoor Vás čeká. K.M.
Zdravím testera. Podobnou zkušenost mám i já. Závětří jsem vyřešil primusáckým, paravánem. Jinak před půl rokem jsem jej prodal protože ležel bez užitku v bedně s vercajkem. Ono v 61 se už jezdí na méně exponované pobyty a tak nechať dělá radost dál. Měl jsem jej od roku 1993 a i s konverzí na plyn. Poruchy jediná, praskl bajonet u opevnění pístu. Motex páska vyřešila než jsem v němcích koupil novou. Jinak na benzín paráda ale plyn byl nějak dlouhej a línej na rozdíl od benalu. Kroužky samozřejmě se mění, ale to ja „spotřební“ matroš. Jinak vařič je to 100% spolehlivý a prakticky nezničitelný.....