Za obcí Studené na odlehlém parkovišti bývá často plno, nejen místní vědí, že se v lese nedaleko odtud ukrývají až 25 metrů vysoké Studenecké skály. Nabízí spoustu cest v obtížnostech IV-VII UIAA.

Jak se k nim dostanete?

Studené je malá vesnice v Pardubickém kraji. Skály nejsou vidět, dokud nedojdete až k nim, takže si předem dobře zapamatujte cestu.

Ze směru od Králíků přijedete serpentinami, potom pokračujte Mládkovem po hlavní až do Vlčkovic. Tam zabočte doleva po rozkodrcané cestě kolem kravína. Na konci cesty se dostanece na křižovatku, nalevo je odlehlé místo pro parkování.

Při cestě od Žamberka jeďte směrem na Jablonné nad Orlicí. V Nekoři Bredůvce odbočte vlevo a nahoru. Zatáčky vás odvedou do Studené a jakmile ji projedete, uvidíte směrovku na Vlčkovice. U ní je parkoviště.

Připravte se na výšlap, čeká vás rozehřívací cesta, která s horolezeckou výbavou nemusí být úplně příjemná. Ale za 10 – 15 minut budete na místě. Stačí se vydat pěšinkou k lesu a lesem pořád rovně. Možná za chvíli uslyšíte smích, hlasy nebo štěkot a spatříte dlouhý skalní útvar z ruly.

Lezení ve Studeneckých skalách

Teď vidíte jen opravdu malou část celé oblasti, určitě si ji vyzkoušejte – najdete tu trasy v obtížnostech IV- – VI-. Jakmile si odlezete nebo tu pro vás není místo, obejděte skály vpravo. Nahoře jsou superkrátké odjištěné cesty. Moc je nedoporučuju. Jsou fajn, pokud máte celou oblast oblezenou několikrát a už nevíte coby, ale pokud jste tu poprvé, vůbec se tím nezdržujte, je tu spousta hezčích cest.

Ve Studeneckých skalách rozhodně nestihnete všechno za jeden den – je tu dohromady 48 cest. Zkuste jít vlevo podél skal. 500 metrů dlouhý skalní blok nabízí jednu trasu za druhou.

Jaké tu jsou obtížnosti

Studenky mám ráda kvůli tomu, že tady mají super hodnocení. V je tu vždy lehčí než VI a VI než VII Dokonce + a – opravdu odpovídají. Jestli se chystáte do Studeneckých skal poprvé, začněte od nejlehčích. Možná zjistíte, že V tady neodpovídá – třeba V v Praze na Smíchově, přišlo mi o dost těžší.

Průvodce najdete online, ale obejdete se i bez něj. Cesty jsou perfektně jištěné, všechno je tu označené, obtížnost si přečtete u každé trasy.

• Většinu cest tu je v obtížnostech IV – V+.
  • IV a IV+ jsou i pro úplné začátečníky, na pětkách čekejte převisy, i když celkem snadné.
  • Pokročilejším doporučuju cesty v obtížnostech V a V+, největším borcům zas VI a jednu VII.

Jištění je tu skvělé

Nýty jsou od sebe tak dva až tři metry. První jištění bylo většinou na můj vkus dost vysoko. Skály jsou hodně členité, plné různých prasklinek, spár, škvírek nebo děr – super možnost na trénink zakládání frendů a vklíněnců.

Co sebou

Nedoporučuju pro malé děti

Jako velký zápor Studenek považuju to, že prostředí tu není ideální pro prcky. Děti budete muset pořád hlídat, protože tu není bezpečno. Vezměte až větší děti, co alespoň trochu lezou na skalách.

Extra tipy pro vás

Moje oblíbené cesty jsou:

• Začátečníci – lehká IV
  • Pokročilí – Fantomas V, Krvavá V+, Zubatá V+, Služba veřejnosti VI

Už jste na Studenkách byli nebo se teprve chystáte?